اخبار

آسانسور چیست؟

آسانسور چیست؟

آسانسور را می‌توان یک بالابر برقی تعریف کرد که برای انتقال کالا و افراد در جهت عمودی در ساختمان‌های مختلف مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی به کار می‌رود. مثل همه دستگاه‌های الکتریکی، آسانسورها نیز با موتورهای الکتریکی کار می‌کنند که دارای سیستم کابل و وزنه‌های تعادل برای انتقال اتاق به بالا و پایین هستند یا اینکه از یک ماده سیال هیدرولیک برای بالا بردن پیستون‌های استوانه‌ای که مثل جک عمل می‌کنند استفاده می‌کند. آسانسورها به‌کرات در ساختمان‌های چندطبقه و بخصوص جاهایی که دستگاه‌هایی مثل ویلچر امکان رفت‌وآمد نداشته باشند بکار می‌روند.

انواع آسانسور و کارایی آن‌ها

آسانسورها انواع مختلفی دارند و کاربرد آسانسور در هرکدام متفاوت است که در ادامه مهم‌ترین موارد آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

آسانسور کششی

آسانسورهای کششی همانند ماشین آت‌وود از ریسمانی تشکیل‌شده‌اند که از بین قرقره می‌گذرد و یکسر آن کابین و سر دیگر آن، وزنه تعادلی قرار دارد. حرکت موتور الکتریکی باعث بالا و پایین رفتن آسانسور می‌شود. در آسانسور، وزن کابین در حال تغییر است و به‌همین‌دلیل وزن وزنه تعادلی را نصف ظرفیت کابین در نظر می‌گیرند. این کار باعث می‌شود نیاز به مصرف انرژی برای جابجایی آسانسور کاهش بیابد.

موتور در آسانسورهای کششی در فضای موتورخانه قرار می‌گیرد که بالای چاه آسانسور واقع است. البته برخی از آسانسورهای کششی نیازی به موتورخانه ندارند. در هر ساختمانی، محل قرارگیری آسانسور جز نقشه ساختمان است و باید از پیش تعیین شود. از آسانسورهای کششی، بیشتر در ساختمان‌های بلند استفاده می‌شود.

آسانسور هیدرولیکی

برخلاف آسانسورهای کششی که بر اساس ماشین آت‌وود کار می‌کنند، عملکرد آسانسورهای هیدرولیکی بر اساس قانون پاسکال است. در این آسانسورها یک موتور الکتریکی برای پمپ کردن روغن و حرکت جک هیدرولیک هستند که فشار ناشی از آن‌ها باعث حرکت کابین می‌شود. در این آسانسورها وزنه تعادلی وجود ندارد و همه وزن را جک هیدرولیک کنترل می‌کند. به‌همین‌دلیل در آسانسورهای هیدرولیک از موتورهای قوی‌تری استفاده می‌شود. بااین‌حال در این آسانسورها به دلیل اینکه موتور تنها زمان بالا بردن کابین کار می‌کند، مصرف برق آسانسور کمتر است. این آسانسورها همچنین استهلاک کمی دارند و امروزه با ظاهر زیبا برای استفاده در ساختمان‌های مسکونی زیر پنج طبقه تولید می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *